آشنایی با File Manager و نحوه ی استفاده از آن در دایرکت ادمین

  • تاریخ ثبت : شنبه,۱۳۹۱/۱۲/۱۲
  • تاریخ ویرایش : پنجشنبه,۱۴۰۳/۰۱/۰۹
  • تعداد بازدید : ۶۹۲۵
  • دسته : کنترل پنل DirectAdmin

فایل منیجر دایرکت ادمین نیز مانند سایر بخش های آن به امکانات کاملی مجهز است که گرچه ممکن است در ابتدا که با آن آشنایی کافی ندارید به نظرتان کار کردن با آن کمی سخت باشد ولی واقعیت این است که پس از صرف چند دقیقه وقت و آشنا شدن با بخش های مختلف آن، قادر خواهید بود به سادگی تمام نیاز های خود را در آن براورده سازید.

در این بخش شما را با ساختار کلی فایل ها و فولدر ها در فایل منیجر و نحوه ی استفاده از آن آشنا خواهم کرد.

وارد کنترل پنل خود شده و از بخش Tools & Settings گزینه ی File Manager را انتخاب کنید.

اگر از پوسته ی پیشفرض دایرکت ادمین استفاده میکنید به شکل روبرو عمل کنید : در پنل دایرکت ادمین خود و در بالای صفحه روی گزینه ی Files کلیک نموده و یا از بخش Your Account گزینه ی File Manager را انتخاب نمایید. مانند شکل زیر :

 

 

بعد از کلیک روی گزینه ی مورد نظر شما به فایل منیجر هدایت خواهید شد. پنجره ی فایل منیجر مشابه شکل زیر میباشد : (این پنجره در پوسته های مختلف، کمی متفاوت است، مثلا در پوسته ی اختصاصی آکو به شکل AJAX بارگزاری میشود. اما به طور کلی کارکرد آن در همه جا یکسان خواهد بود)

 

همانطور که در شکل بالا به خوبی مشخص است، پنجره ی فایل منیجر به طول کلی از سه ناحیه تشکیل شده که هر کدام اطلاعات و امکانات کاملی را برای مدیریت و به کار گیری فایل ها در اختیار شما میگذارند.

بخش اول (مشخص شده با رنگ قرمز )
این بخش به شما اجازه ی حرکت میان فایل ها و طبقه بندی و به کار گیری آنها را میدهد. همانطور که میبینید این بخش از ستون های مختلفی تشکل شده که به ترتیب از سمت چپ Type یا نوع ، Name یا نام، Size یا حجم (حجم برای پوشه ها به طور ثابت 4 کیلوبایت است. اگر میخواهید حجم واقعی پوشه را بدانید میبیاست حتما وارد پوشه شوید تا حجم فایل های داخلی پوشه به نمایش در بیاید)، Perm. یا سطح دسترسی، Action که برای اعمال یک فرمان بر روی فایل یا فولدر ها به کار میرود، Date که تاریخ ساخته شدن پوشه یا فایل را نشان میدهد، UID و GID که به ترتیب نام کاربری مالک و گروه فایل یا فولدر را نشان میدهد و در نهایت ستون Select یا انتخاب که به شما امکان انتخاب چند فایل یا فولدر را به طور همزمان میدهد، تشکیل شده است. راجع به برخی گزینه های موجود در این بخش بعدا صحبت میکنیم.

بخش دوم ( مشخص شده با رنگ آبی )
سطوح دسترسی فایل و فولدر ها و همچنین کلیه ی اعمال جابجایی و مدیریت بر روی فایل و فولدر ها از این بخش انجام پذیر است.

بخش سوم ( مشخص شده با رنگ سبز )
در این بخش میتوانید فولدر یا فایل جدیدی ایجاد نمایید، فایل آپلود نموده و یا عملیات فشرده سازی را به کار ببندید.

 

به طور کلی فایل منیجر میتواند شامل 4 فولدر اصلی زیر باشد :

/backups
/domains
/mail
/public_html

بر اساس استفاده یا عدم استفاده شما از گزینه ی بکاپ ممکن است این فولدر در فایل منیجر شما هنوز بوجود نیامده باشد و ممکن است فولدر mail نام معادل دیگری داشته باشد اما به هر حال چهار فولدر بالا، فولدر های اصلی موجود در فایل منیجر دایرکت ادمین خواهند بود. در ادامه به شرح این چهار فولدر میپردازیم.

1- backups : این فولدر شامل تمام بکاپ هایی است که شما با استفاده از دایرکت ادمین در اکانت خود می سازید. مادامی که بکاپی نداشته باشید این فولدر هم موجود نخواهد بود.
2- domains : این فولدر نگه دارنده ی اطلاعات تمام دامین هایی است که درون اکانت خود دارید. در حقیقت هر دامنه دارای فولدر جداگانه ی مخصوص به خود در فولدر اصلی domain خواهد بود. فولدر مخصوص به هر domain به طور کلی شامل فولدر های زیر است :

/logs :

محل نگهداری لاگ های ماهانه بوده و یک ماه پس از ساخت اکانت به نمایش در خواهد آمد

/private_html :

محل نگهداری کلیه ی فایل هایی است که از طریق پروتکل امن یا اچ تی تی پی اس در اختیار قرار گرفته اند

/public_html :

کلیه ی فایل های قرار گرفته در این بخش وبسایت شما را تشکیل خواهند داد

/public_ftp :

محل قرار گرفتن فایل های سایت در حالت اف تی پی

/stats :

 

محل قرار گرفتن فایل هایی است که توسط اسکریپت آمار گیری موجود در دایرکت ادمین ساخته میشوند. شما به هیچ عنوان نباید این فولدر را تغییر دهید.
3- mail : فایل های مربوط به هر اکانت ایمیلی که در کنترل پنل خود بسازید در این فولدر قرار میگیرند. دست کاری کردن ساختار این فولدر به هر دلیلی میتواند باعث از دست رفتن کلیه ی تنظیمات و اطلاعات شما شود بنابراین در استفاده از این فولدر دقت کنید.

4- public_html : فولدر پابلیک اچ تی ام ال موجود در دایرکتوری روت در واقع فقط یک لینک به فولدر public_html موجود در بخش domain/yourdomain.com/public_html است. در حالتی که شما چندین دامنه داشته باشید این فولدر به آخرین دامنه ی اضافه شده اشاره خواهد کرد. بنابراین در استفاده از این فولدر دقت کنید.
وقتی شما آدرس دامنه ی خود را در نوار آدرس مرورگر تایپ میکنید به صورت پیشفرض مرورگر برای شما فایل index.html یا index.php (یا هر فرمت قابل قبول دیگر) را از این ناحیه فراخوانی کرده و نمایش خواهد داد. در صورتی که هیچ یک از این فایل ها موجود نباشند، شخصی که آدرس شما را در مرورگر تایپ کرده قادر به دیدن کلیه ی فایل های موجود در فولدر public_html شما خواهد بود. از آنجایی که این امر اصلا جالب نیست شما میبایست همواره یک فایل index در این بخش داشته باشید. به طور پیشفرض دایرکت ادمین یک فایل با این نام برای شما ایجاد کرده و در هر دامنه ی جدید قرار میدهد. میتوانید بعدا این فایل را با محتوای مورد نظر خود جایگزین نمایید.

 

زمانی که میخواهید یک فایل را از طریق اینترنت در دسترس قرار دهید میبایست اول آن را روی هاست خود آپلود نمایید. برای آپلود کردن فایل در دایرکت ادمین، پس از ورود به پنل و وارد شدن به فایل منیجر به طریقه ی زیر عمل کنید :

1- به فولدری که میخواهید فایل را در آن آپلود کنید بروید.
2- در قسمت پایین صفحه (در تصویر اولین پست با رنگ سبز مشخص شده است) بر روی Upload Files to current directory کلیک کنید تا صفحه ای مشابه صفحه ی زیر برای شما باز شود :


3- با کلیک بر روی دکمه ی choose file و یا browse فایل های مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
4- در صورتی که مایلید فایل های بیشتری را به صورت همزمان آپلود کنید لازم است روی دکمه ی Upload Even More Files کلیک کرده و تعداد فایل های مورد نظر خود را وارد نمایید تا پنجره ی جدیدی برای آپلود نمایان شود.
5- در نهایت روی upload files کلیک کنید تا بارگزاری شروع شود.

 

پس از کامل شدن بارگذاری، فایل های شما در پوشه ی مورد نظر قابل مشاهده و به کار گیری خواهند بود.

جابجایی، کپی و ساخت فایل فشرده از فایل ها 

 

چگونه فایلها را در از جایی به جایی دیگر Copy یا Move کنیم؟

پیش از هر چیز در File Manager بر روی دکمه ی Empty Clipboard کلیک کنید تا هرچه از قبل در Clipboard وجود داشته است پاک شود. حالا فایل یا فایلها و فولدرهای مورد نظرتان را Select کرده و بر روی دکمه ی Add to Clipboard کلیک کنید.

 

سپس به آدرسی که مایلید فایلها در آن Copy یا Move شوند رفته و برای کپی فایلها، بر روی دکمه ی Copy Clipboard Files here و یا برای جابجایی فایلها، بر روی دکمه ی Move Clipboard Files here کلیک کنید تا عملیات مورد نظرتان انجام شود.


چگونه یک فایل فشرده از فایلهای مورد نظرمان بسازیم؟
انجام این کار بسیار ساده است. دقیقا مثل آموزش بالا، ابتدا Empty Clipboard را انتخاب کنید. سپس فایلهای مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی Add to Clipboard کلیک کنید.


 

حالا در پایین صفحه در بخش Compress clipboard files to نام مورد نظرتان را برای فایل فشرده انتخاب کرده و سپس بین فرمتهای tar.gz و zip یکی را انتخاب نموده و بر روی create کلیک کنید. فایل فشرده در مسیر فعلی ساخته شده و قابل استفاده خواهد بود.