ایجاد ساب دومین و تخصیص اکانت FTP به آنها + آموزش مدیریت

  • تاریخ ثبت : شنبه,۱۳۹۱/۱۲/۱۲
  • تاریخ ویرایش : پنجشنبه,۱۴۰۳/۰۱/۰۹
  • تعداد بازدید : ۷۶۲۵
  • دسته : کنترل پنل DirectAdmin

 

Subdomain یا زیر دامنه چیست و چه کاربردی دارد؟
ساب دومین ها در حقیقت زیرمجموعه ای از دامنه ی اصلی شما هستند که محتوای متفاوتی را در بر میگیرند و میتوان با آنها مثل یک وبسایت کامل برخورد کرد. مثلا فرض میکنیم شما یک سایت دارید با آدرس http://www.domain.com و مایلید در کنار آن یک فروشگاه، یک فروم و در نهایت یک وبلاگ راه اندازی کنید. برای این کار کافیست سه زیر دامنه با نامهای shop, forum و blog ایجاد نمایید. این ساب دامین ها به ترتیب با آدرسهای shop.domain.com, forum.domain.com و blog.domain.com در دسترس خواهند بود. با تمام این زیر دامنه ها میتوان مثل یک سایت کامل برخورد کرد. بنابراین شما میتوان در هریک از آنها محتوای متفاوتی ایجاد کرده و اسکریپت های مختلفی را بر روی آنها به کار بگیرید. جالب است بدانید شیوه ی راه اندازی سیستم های بلاگدهی رایگان نیز دقیقا به همین صورت است. یعنی به ازای هر عضو، سیستم یک زیر دامنه ایجاد کرده و در اختیار وی میگذارد تا با استفاده از سیستم مدیریت محتوایی که موجود است به مدیریت آن بپردازد.
در این بخش به آموزش ساخت زیر دامنه ها در سطوح مختلف میپردازیم. سپس نحوه ی مدیریت زیر دامنه ها و پاک کردن آن ها را توضیح داده و در آخر نحوه ی ساخت اکانتهای اف تی پی اختصاصی برای هر زیر دامنه را مرور میکنیم.

چگونه یک زیردامنه بسازیم؟
اگر وارد کنترل پنل دایرکت ادمین خود شوید مشاهده میکنید که آیکن ساب دومین ها دوم آیکن موجود در بخش Account management است که با ورود به آن میتوانید به سادگی مدیریت ساب دومین هایتان را به دست بگیرید. پس برای شروع به این بخش وارد شوید.

 


 
همانطور که میبینید لیستی از زیر دامنه های موجود در این بخش نمایش داده شده است. و اما برای اینکه یک زیر دامنه بسازیم کافی است در بخش Add Sub-Domain که در پایین این تصویر قابل مشاهده است، نام مورد نظرمان را برای ساب دومین وارد کرده و سپس بر روی Create کلیک کنیم. ساب دومین جدید به لیست ساب دومین ها در بالای صفحه اضافه شده و قابل مدیریت خواهد بود.
جالب است بدانید که شما با هر عمقی که مایل باشید میتوانید زیر دامنه تولید کنید. مثلا همانطور که در تصویر میبینید، در بخش پایینی صفحه، من عبارت portal.forum را وارد کرده ام. در این حالت دایرکت ادمین برای من یک زیر دامنه با نام portal برای زیر دامنه ی forum ایجاد میکند. پس در واقع من اینجا زیر دامنه ای با عمق 2 ایجاد کرده ام. شما میتوانید تا هر عمقی که مایلید این عمل را ادامه دهید.
توجه کنید که زیر دامنه در همان لحظه ی ساخت اکتیو نمیشود و ممکن است اگر در همان لحظه آدرس آن را در مرورگر وارد نمایید با پیام وجود نداشتن آن یا صحیح نبودن دی ان اس مواجه شوید. در نظر داشته باشید که اکتیو شدن هر زیر دامنه ممکن است تا 5 دقیقه به طول بیانجامد. بنابراین اگر مراحل را به درستی طی کرده اید صبور باشید و فکر نکنید که کار اشتباهی انجام داده اید.

چگونه در زیر دامنه ی خود، فایل آپلود کنیم؟
به ازای هر زیر دامنه، یک فولدر همنام با آن در public_html دامنه ایجاد میشود که زیر دامنه میتواند از آن طریق در دسترس قرار بگیرد. به عنوان مثال زیر دامنه ی sub.domain.com به صورت domain.com/sub نیز در دسترس است. بنابراین با زیردامنه ها به همان صورت که با دامنه ها رفتار میکنید، برخورد کنید. برای آپلود فایل در زیر دامنه ها میتوانید از ابزار های FTP یا خود File Manager استفاده نمایید.
در بخش پایانی به شما آموزش خواهم داد که چگونه میتوانید یک اکانت اف تی پی بسازید که تنها حق دسترسی به ساب دومین مورد نظر شما را داشته باشد.


چگونه یک زیر دامنه را پاک کنیم؟
برای پاک کردن یک زیر دامنه کافی است آن را انتخاب کرده و سپس بر روی دکمه ی Delete Selected کلیک کنید.

اگر توجه کرده باشید در پشت دکمه ی Delete Selected، گزینه ای با عنوان Remove Directory Contents وجود دارد. انتخاب این گزینه موجب آن میشود که سیستم علاوه بر پاک کردن زیر دامنه، محتوای موجود در فولدر آن را نیز پاک کند. بنابراین، به طور پیش فرض، پاک کردن یک ساب دامین موجب پاک شدن اطلاعات آن نمیشود.


چگونه برای یک زیر دامنه، اکانت FTP بسازیم؟
در صفحه ی اصلی پنل دایرکت ادمین، در بخش System management آیکن FTP Management را پیدا کرده و بر روی آن کلیک نمایید. تا صفحه ی مربوط به اکانت های اف تی پی برایتان بارگزاری شود.

در صفحه ای که باز میشود بر روی Create FTP account که به صورت یک لینک در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید.

فرض کنیم من قصد دارم کاری کنم که یوزر اف تی پی جدیدی که میسازم، فقط و فقط به ساب دومین هم نام خودش دسترسی داشته باشد. مثلا من اینجا ساب دامنه ی forum را در نظر گرفته ام. برای این کار نام ساب دامنه ی مورد نظر را در بخش FTP Username تایپ کرده و پس از وارد کردن پسورد، گزینه ی User را انتخاب میکنم. به این صورت این یوزر اف تی پی، فقط و فقط به ساب دامین همنام خودش دسترسی خواهد داشت.
پس از تکمیل اطلاعات باید روی Create کلیک کنید تا یوزر در سیستم ثبت شود.