بهینه سازی سایت و تبلیغات کلیکی گوگل

دو مفهوم بهینه سازی سایت و تبلیغات کلیکی گوگل با هم تفاوت اساسی دارند و در عین حال مرتبط هستند. بهینه سازی وب سایت به انجام اموری در فرآیند طراحی سایت گفته می شود که باعث می شود وب سایت در مدت 6 ماه الی یکسال در موتورهای جستجو و با کلمه کلیدی خاص به رتبه های بالا دست یابد. اما تبلیغات کلیکی گوگل، یک نوع آگهی تبلیغاتی متنی است که با پرداخت پول به گوگل می توان آن را ظرف 20 دقیقه فعال نمود. در این نوع آگهی شما بودجه روزانه و کلمات کلیدی را تعیین می کنید، گوگل آگهی شما رانشان داده و به ازای هر کلیک مبلغی را از بودجه شما کسر خواهد کرد. 
پس بهینه سازی سایت یک عملیات زمانبر و گران قیمت است ولی تبلیغات گوگل به سرعت و با بودجه مورد نظر شما قابل اجراست. در بسیار اوقات این سئوال پیش می آید که کدام راه بهتر است؟ تجربه نشان داده است که هر دو اقدامات مؤثری هستند که به جذب مخاطبان هدفمند کمک بسیار زیادی می کنند. در صورتیکه وب سایت شما در هر دو زمینه در صفحه نخست موتور جستجو باشد مخاطبان بسیار زیادی را به سمت خود جذب می نماید. تبلیغات کلیکی گوگل باعث می شود که بیینده بیشتری به وب سایت شما هدایت شود که این عمل به فرآیند بهینه سازی سایت می تواند کمک زیادی نماید. 
بررسی رفتار مخاطبان وب نشان داده است که به هر دو مفهوم توجه دارند و برخی به تبلیغات در گوگل اعتماد دارند و بخش دیگر به اینکه وب سایت با فرآیند بهینه سازی سایت به رتبه های بالا دست یافته است.