راهکارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها و بلاک شدن IP سرور

  • تاریخ ثبت : دوشنبه,۱۳۹۵/۰۱/۳۰
  • تاریخ ویرایش : پنجشنبه,۱۴۰۳/۰۱/۰۹
  • تعداد بازدید : ۱۷۹۵۴
  • دسته : آموزش های گام به گام

 

اسپم چیست؟

اسپم موضوعی است که با زندگی دیجیتال امروزه آمیخته شده است. اسپم ایمیل در واقع عمل ارسال پیامهای بدون درخواست و بطور مکرر با محتوی تجاری در مقیاس بزرگ به دریافت کنندگان می باشد. اسپم ایمیل در اواسط 1990 وقتی که وارد اینترنت شد تبدیل به یک معضل شد و روز به روز گسترش یافت بصورتی که امروزه با یک تخمین محافظه کارانه 80 تا 85 درصد ایمیل ها را در بر می گیرد و در بعضی منابع از 95 درصد بالاتر می رود.

 

راههای ارسال اسپم

فرستنده جعلی (Spoofing)

 

در این روش فرستنده اسپم، هرزنامه خود را به نام آدرس ایمیل دیگری ارسال میکند. در نتیجه شما در قسمت ایمیل های دریافتی ، برگشت ایمیل هایی را دریافت میکنید که از طرف شما ارسال نشده اند. و این به این معنی است که هرزنامه به نام آدرس ایمیل شنا ارسال شده است. چنانچه دامنه شما در معرض ارسال ایمیل های Spoofing باشددر این صورت به عنوان اسپم شناخته خواهد شد. مثال این روش در دنیای واقعی مانند آن است که نامه ای به یک گیرنده ارسال شود در حالیکه آدرس فرد دیگری به عنوان فرستنده روی آن درج شده باشد.

  • اسپمرها و افرادی که می خواهند ایمیله ای جعلی ارسال کنند برای آنکه ایمیل های برگشتی به ایمیل آنها ارسال نشود از تکنیک Spoofing استفاده میکنند.
  • کلاهبرداران و ویروس های کامپیوتری نیز از تکنیک Spoofing استفاده میکنند تا فرستنده واقعی در هنگام ارتباط تشخیص داده نشود.

 

Phishing

فرآیند ارسال ایمیل به نام یک شرکت معتبر و یا بانک است و شما را به سمت فرمهای خاص هدایت می کند. به این ترتیب اطلاعات شناسایی شما و یا اطلاعات بانکی شما را بدست می آورند. به طور مثال شما به سمت فرم اینترنت بانک هدایت می شوید و اطلاعات بانکی خود را وارد میکنید در صورتیکه آن صفحه، صفحه اصلی بانک نبوده است.

 

نرم افزارهای تشخیص اسپم چگونه کار میکنند؟

اینگونه نرم افزارها حاوی لیست بزرگی از اطلاعات هستند که بر اساس آن تصمیم می گیرند کدام ایمیل به عنوان اسپم شناخته شود. البته در هر زمان قوانین در حال تغییر می باشند. این فیلتر کننده ها به برخی کلمات حساس هستند و چنانچه این کلمات در ایمیل شما به کار برده شده باشند حتما در امتیاز اسپم شدن ایمیل شما موثر خواهد بود. اگر این امتیاز از حدی بیشتر شود حتما ایمیل شما به شاخه اسپم انتقال خواهد یافت. به علاوه هر سرور دارای امتیاز دهی های متفاوتی در زمینه اسپم یا هرزنامه می باشد.

 

ارسال ایمیل موثر و جلوگیری از اسپم شدن

ایمیل ها در ساخت یک وب سایت نقش کلیدی دارند. ایمیل ها می توانند راه ارتباطی شخصی با خانواده، راه ارتباطی صاحبان کسب و کار و مشتری ، و یا تبلیغات گسترده جهت جذب کاربر و در نهایت فروش استفاده شوند. در این رابطه برای اینکه ایمیل شما به دست گیرنده مورد نظر برسد و خوانده شود و در نهایت گیرنده به وب سایت شما سر بزند لازم است که ایمیل شما در فولدر inbox قرا ر بگیرد نه اسپم. برای این منظور است لازم است قوانین و یا فاکتور هایی را در نوشتن ایمیل و نحوه ارسال آن رعایت کنید.

 

متن ایمیل

ایمیل هر چقدر ساده تر باشد شانس بیشتر برای ارسال به فولدر ایمیل های ورودی دارد. در حالیکه متن هایی که با فرمت html طراحی شده اند و دارای جدول و رنگ بندی و محتوی لینک هستند، شانس بیشتری برای ارسال به فولدر اسپم خواهد داشت. تا حد امکان از متنهای طولانی اجتناب کنید.

بهترین روش آپلود تصاویر استفاده از سایت هایی است که تصاویر و یا فایل ها را بصورت رایگان می پذیرند و شما می توانید تصاویر و فایل های خود را در این سایت ها آپلود کنید و لینک تصویر ی که از این سایت ها دریافت می کنید در ارسال های خود استفاده کنید.

برای پیدا کردن سایت هایی که تصاویر و فایل ها را بصورت رایگان می پذیرند کافیست در صفحه جستجوی گوگل عبارت "سایت آپلود عکس رایگان" را تایپ کنید. در زیر لیست بهترین سایت های ایرانی و خارجی آمده است:

 

 بهترین سایت های ایرانی

www.up.iranblog.com

www.ecapic.ir

www.parniaz.info

www.s7.aks98.com

www.up.iranxm.com

www.img98.com

بهترین سایت های خارجی

www.pic-ups.com

www.faralinx.com

www.gazup.com

www.20upload.com

 

 

نکته1: مسئله مهم این است که پس از آپلود تصاویر در سایت های رایگان نیز بعد از ارسال 6 یا 7 هزار ایمیل، لینک تصاویر نیز بلاک شده و به همین دلیل لازم است تصاویر مورد نظر خود را در سایت دیگر ی آپلود کنید و لینک جدید دریافت کنید.

نکته2: تا حد امکان حجم تصویر هایی که در ایمیل های خود استفاده میکنید را کاهش دهید. برای کاهش حجم تصاویر می تواند از نرم افزارPaint  استفاده کنید.

 

موضوع ایمیل

موضوع ایمیل می بایست کوتاه و مختصر باشد و منظور متن ایمیل را به دریافت کننده ایمیل برساندو نظر خواننده را به خود جلب کند. از واژه های امتحان و یا تست در عنوان و یا موضوع نامه استفاده نکنید.

 

تمرکز بر تولید محتوای با ارزش و مفید

یکی از مهمترین مواردی که همیشه باید سعی کنید در آن از رقبای خود پیشی بگیرید تولید مطالب با ارزش و مفید است که رمز موفقیت هر گروهی می تواند باشد. علم روان شناختی برای جذب کاربر نسبت به ایمیل از جمله فاکتورهای مهم در این زمینه است. مسئله دیگر اعتماد سازی است که در ایمیل ها باید به آن توجه شود زیرا شما همیشه دور از مشتری هستید.

 

قالب بندی زیبا و ساده

همیشه برای ایمیل های خود طرح ساده و در عین حال حرفه ای در نظر بگیرید. استفاده بیش از حد از رنگ، فونت های گوناگون، اندازه های مختلف در ایمیل شانس اسپم شدن ایمیل را تا حد زیادی افزایش می دهد.

  •  استفاده از فونتهای با اندازه بزرگ، تصاویر زیاد و ایمیل های چند کلمه ای نیز از عوامل تشخیص ایمیل شما به عنوان اسپم می باشند.
  • ایجاد قالب به شکل استاندارد CSS نیز که باعث کاهش تگهای نوشتاری می شود تاثیر چشم گیری در افزایش کیفیت ایمیل ارسالی خواهد داشت.
  • سعی کنید از قالب یکسان برای ارسال ایمیل به کاربران خود استفاده کنید. در اینصورت کاربران به سرعت ایمیل ارسالی را تشخیص خواهند داد.
  •  سعی کنید مانور بیشتری روی کلمات مهم و تاثیر گذار با رنگامیزی و خط کشی و ساخت قالبی مخصوص بدهید. زیرا خیلی از کاربران سعی نمی کنند مطالب شما را کامل بخوانند و همیشه خلاصه خوانی و شاخص گذاری می کنند.

 

فراهم کردن راه ارتباطی در ایمیل

تجربه ثابت کرده که اغلب کاربران با اولین آگهی برای اطمینان و یا حتی خرید سعی میکنند تماس حاصل کنند. به همین دلیل بهتر است همیشه کاربران را مجبور به وارد شدن به وب سایت نکنیم بلکه برای فروش و اطمینان سازی و بالابردن اعتبار، راه های ارتباطی مناسبی تهیه کرده و در مدت ارسال ایمیل و حتی یکی دو روز بعد کاملا در دسترس باشیم.

 

موارد دیگر:

  •  ارسال لینک تایید برای کاربری که درخواست دریافت ایمیل از  جانب شما را دارد. اهمیت این موضوع از آنجا مشخص می شود که چنانچه فردی در هنگام درخواست عضویت، ایمیل فرد دیگری را وارد کرده باشد، از آنجا که صاحب ایمیل درخواست عضویتی را مطرح نکرده ایمیل ارسالی از طرف شما را به عنوان اسپم تلقی خواهد خواهد کرد و ممکن است آ ن را به عنوان اسپم گزارش کند.
  • ارسال لینک عدم عضویت یا Unsubscribe link به کاربری است که برای دریافت ایمیل در سایت شما عضو شده است. رعایت این نکته در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس یک قانون است و فرستنده ایمیل ملزم به رعایت آن می باشد. در غیر اینصورت ایمیل ارسالی به عنوان اسپم در نظر گرفته میشود. در صورت ارسال درخواست لغو عضویت باید نهایتا تا 10 روز کاری این کار انجام شود.
  • به جای کلمات از نشانه های اختصاری استفاده کنید. به عنوان مثال به جای نوشتن کلمه "دلار" از "$" استفاده کنید اما نباید بیش از حد آنرا بکار ببرید و بصورت "$$$" بنویسید.
  • -فایل هایی با فرمت exe.،  zip.، یا swf و یا فایل های مشابه آن ها را به ایمیل پیوست نکنید. چون اکثر سرویس های ایمیل به دلیل امنیت کاربران اجازه ارسال رایگان اینگونه فایل ها را نمی دهند.
  • مطمئن شوید که ایمیل شما به اشخاصی ارسال میشوند که درخواست دریافت ایمیل های شما را داده اند. برای این کار می توانید از  ایمیل تایید هنگام ثبت نام و عضویت در خبرنامه ها استفاده کنید. کاربر پس از ثبت نام روی لینک داخل ایمیل کلیک میکند. این متد در زبان انگلیسی Double opt-in  نام دارد.
  • لوگوی برند خود را حتما در ایمیل های خود جای دهید و از رنگ ها و طرح های مرتبط با وب سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید. بهتر است از قالب های پیش فرض استفاده نکنید و قالب های شخصی سازی شده به کار ببرید.
  • آدرس وب سایت را بدون html در ایمیل لینک کنید.
  • از عبارات مربوط به پاسخ ایمیل یا ارسال دوباره مانندRe  یا Fwd  در موضوع ایمیل استفاده نکنید.
  • از لغاتی مانند " اینجا را کلیک کنید" و یا " این تنها شانس زندگی شماست" هرگز در ایمیل های خود استفاده نکنید.
  • حتما آدرس فیزیکی شرکت خود را در پایین ایمیل درج کنید. این اطلاعات باید به صورت انگلیسی در پائین تمامی ایمیل ها به همراه شماره تلفن قرار بگیرد.

 

مواردی که باعث اسپم شدن ایمیل می شوند

  •  ایمیل های شامل تصاویر و یا فایلهای ضمیمه احتمال اسپم شدن ایمیل را بیشتر می کند.
  • استفاده بیش از حد از رنگ هایی مانند قرمز یا سبز، زیرا این رنگ ها در اکثر سیستم های فیلتر ایمیل های اسپم به عنوان نشانه ای از ایمیل اسپم شناخته می شوند.
  • برای نوشتن کلمات انگلیسی نباید فقط از حروف بزرگ استفاده کنید.
  • استفاده بیش از اندازه از نشانه گذاری در متن.
  • برای ایمیل خود لیست نخرید زیرا ارسال ایمیل به افرادی که انتظار دریافت ایمیل از طرف شما را ندارند اشتباه بزرگی است و اعتبار شما را زیر سوال می برد.

 

جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های تبلیغاتی

 

بازاریابی ایمیلی یکی از مهمترین راه های  تبلیغ کسب و کار و برند شما به حساب می آید. اما نکته مهم این است که در حین اینکه می تواند بسیار مفید باشد همانقدر می تواند برای کسب و کار شما خطرناک باشد. اگر قوانین آن به درستی رعایت نشود مسلما اثرات مخرب و جبران ناپذیری خواهد داشت. لذا افرادی که قصد بازاریابی ایمیلی دارند علاوه بر رعایت قوانین لازم است از سرویس های ایمیل معتبر و با کیفیت استفاده کنند.

جهت جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های تبلیغاتی خود موارد زیر می تواند موثر باشند:

 

  • در حالت کلی می توان گفت که ایمیل هایhtml  بدون تصویر بهترین نوع ایمیل تبلیغاتی جهت ارسال و اسپم نشدن می باشند.

نکته: در صورتیکه مایل هستید درایمیل های تبلیغاتی خود از تصویر استفاده کنید، پیشنهاد می شود تصویر یا تصاویر مربوط به ایمیل را در سایت خود آپلو د نکنید. زیرا سایت یاهو آدرس لینک تصویر شما و همچینین سایت شما را بلاک کرده و پس از آن هر چقدر ایمیل تبلیغاتی ارسال کنید همگی به فولدر اسپم منتقل خواهند شد.

 

  • بهتر است به هر آدرس ایمیلی که داریدفقط یکبار ایمیل های تبلیغاتی ارسال کنید. برای ارسال ایمیل های بعدی اجازه دهید مدتی سپری شود. زیرا با ارسال هر روزه ایمیل های تبلیغاتی چنانچه گیرنده ، ایمیل شما را فیلتر کند در اینصورت سایت یاهو متوجهIP  شما شده و آنرا مسدود می کند و از آن پس تمامی ایمیل های شما به اسپم منتقل خواهند شد.
  • سعی کنید ایمیل های حقیقی و معتبر برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی استفاده کنید. در غیر اینصورت احتمال اسپم شدن ایمیل شما افزایش خواهد یافت.
  • با اضافه کردن لینکی مانند " کاربر گرامی اگر مایل به دریافت ایمیل از طرف سایت ما نیستید لطفا بر روی لینک زیر کلیک کنید." به کاربر امکان انتخاب دهید که ایمیل های شما را دریافت کند یا خیر.  علاوه بر این با این روش به صورت محترمانه از کاربر خواهش کرده اید که ایمیل های شما را فیلتر نکند.
  • موضوع ایمیل تبلیغاتی شما نباد طولانی و خسته کننده باشد.

نکته: موضوع ایمیل های تبلیغاتی خود را بعد از ارسال 3 الی 4 هزار ایمیل تغییر دهید. در غیر اینصورت یاهو متوجه می شود که شما در حال ارسال اسپم هستید و این کار احتمال بلاک شدن آی پی شما را بالا می برد  و تمامی ایمیل های شما به inbox نمی رود.

 

  • جهت مبارزه با برنامه هایی که محتوای متن ایمیل را آنالیز می کنند و به کلمات خاصی حساس هستندکافی است متن ایمیل را بین دو "" قرار دهید و یا کلماتی که برنامه به آنها حساس می باشد را بصورت *** کلمه مورد نظر ***، چسباندن کلمات به هم و یا فاصله گذاشتن بین حروف بنویسید. در این صورت یاهو کمتر متوجه این کلمات شده واحتمال اسپم شدن ایمیل کاهش میابد.

بطور مثال کلمات ایمیل  مارکتینگ را می توانید به صورت های زیر بنویسد:

- ایمیل مارکتینگ ( ایمیل به مارکتینگ چسبیده و فاصله ای نیست)

- "ایمیل مارکتینگ"

- اولین نرم افزار فارسی ***ارسال ایمیل گروهی***

- نرم افزار*-*-*ایمیل مارکتینگ *-*-*

“EmailMarketing” و یا E m a i l M a r k e t I n g و یا E-m-a-i-l M-a-r-k-e-t-i-n-g

 

جلوگیری از اسپم شدن ایمیل ها در Gmail و Yahoo

سرورهای ارائه خدمات ایمیل مانند یاهو و جی میل قوانینی دارند که امکان ارسال ایمیل های تبلیغاتی را تا حدی محدود میکنند. برخی از برنامه هایی که درسایت های یاهو  و گوگل به منظور تشخیص اسپم به کار می روند، بر اساس آنالیز کردن کلمات و محتویات ایمیل کار میکنند. برخی از کلماتی که این قبیل برنامه ها به آنها حساس هستند شامل مباحثی چون ، کسب درآمد، ایمیل مارکتینگ و غیره است . در نتیجه می بایست تا حد امکان اینگونه کلمات را در ایمیل ارسالی خود بکار نبرید.

 

جلوگیری از اسپم ایمیل در یاهو

 

در بسیاری از موارد مشکل اسپم با رعایت تنظیمات صحیح در میل سرور می تواند برطرف شود. اما این تنظیمات در رابطه با شرکت سخت گیری مانند یاهو جوابگو نخواهد بود. یاهو به عنوان بزرگترین ارائه دهنده خدمات رایگان میل سرور ماهیانه در حدود 129 میلیون کاربر فعال دارد در نتیجه بی توجهی یاهو برای مدیران سرور خوشایند نخواهد بود.

یاهو در عموم موارد ایمیل های ارسالی از سوی میل سرورهای جدید را مستقیما وارد Bulk  می کند و در این رابطه بسیار غیر قابل پیش بینی رفتار میکند. ارسال ایمیل از IP جدید به یاهو نیز در اکثر موارد (بالغ بر 90%( متاسفانه به عنوان اسپم شناخته میشود.

 

در این رابطه با رفع این مشکل دو فاکتورنام دامنه و آی پی نقش اساسی ایفا میکنند:

نام دامنه: نام دامنه مورد نظر نباید سابقه ارسال اسپم داشته باشد.

آی پی: آی پی سرور ارسال کننده ایمیل نباید در هیچ لیست سیاهی (black list) باشد. در غیر اینصورت لازم است به لینک زیر مراجعه کرده و از طریق پر کردن فرم مربوطه آی پی موردنظر خود را به عنوان ارسال کننده ایمیل معتبر به یاهو معرفی کنید.

http://help.yahoo.com/l/us/yahoo/mail/postmaster/bulkv2.html

 

نکته1: پیش از بررسی مراحل بالا، از درستی تنظیمات کلی داخل سرور مربوط به DNS  و rDNS  و غیره اطمینان حاصل کنید.

 

نکته2: این راهکار الزاما نمی تواند گره گشا باشد. بر همین اساس بسیاری از مدیران سرورها از smtp serverکه یک شرکت بزرگ ارائه کننده خدمات ارسال ایمیل است استفاده می کنند و یا از ارسال ایمیل به inbox یاهو صرفنظر میکنند.

 

نکته3: در صورتیکه آدرس وب سایت و یا وبلاک خود را در ایمیل های تبلیغاتی خود قرار دهید، بعد از ارسال 5 یا 6 هزار ایمیل تبلیغاتی، سایت و یا وبلاک شما از طرف سایت یاهو بلاک شده و پس از آن تمامی ایمیل های ارسالی در قسمت اسپم قرار خواهند گرفت.

 

جلوگیری از اسپم ایمیل در جی میل

gmail و hotmail به نسبت یاهو سختگیرانه برخورد نمی کنند اما چنانچه در ارسال ایمیل به این دو میل سرور نیز با مشکل مواجه شدید با ساختن رکورد SPF یا پر کردن فرم یاهو  این مشکل برطرف خواهد شد. این رکورد، IP موردنظر را بعنوان فرستنده معتبر به gmail و hotmail معرفی می کند. مطابق با تعهدات شرکت، IPهای موجود در سرورهای ارائه شده توسط سامانه گستر آکو در هیچ لیست سیاهی قرار ندارند.

gmail این روزها سخت گیرتر شده و بسیاری از ایمیل هایی که به طور خودکار ارسال می شوند و یا به طور همزمان برای بیش از یک نفر ارسال می شوند را به عنوان اسپم می شناسد. گوگل هر تصمیم جدی که می گیرد، برای برگشت به حالت قابل قبول راه حلی نیز ارائه می دهد.

برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل های ارسالی مراحل زیر را دنبال کنید:

1- یکی از ایمیل های ارسال شده از طرف سایت مورد نظر را باز کنید و روی مثلث کنار دکمهReply  کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه Filter message like this  را انتخاب کنید.

2- در صفحه باز شده روی عبارت Create filter with this search  کلیک کنید.

3- در این مرحله گزینهNever send it to Spam  را تیک بزنید و دکمه را فشار دهید.

 

با انجام مراحل فوق از این پس ایمیل های ارسالی از طرف آدرس ایمیل انتخاب شده به ارسال نخواهد شد و پیغام زیر نمایش داده می شود.

This message was not sent to Spam because of a filter you created.

 

علت بلک لیست شدن آی پی ایمیل

استفاده از سرور شما برای ارسال ایمیل توسط هکر ها و روبات های ارسال ایمیل

روبوت ها یا آسیب دهنده ها می توانند با استفاده از راه های نفوذ و ناامن سرور شما برای ارسال ایمیل های خود استفاده کنند. در این روش به علت ارسال متعدد و متوالی ایمیل های مشکوک و نامعتبر، ایمیل شما در لیست اسپم گیرنده ها قرار میگیرد و درمرحله بعد توسط سرویس دهنده ایمیل مقصد و یا مانیتورینگ و آنالیزور جهانی بلاک شده و ارسال آن ناموفق می گردد.

روشن است که در اینصورت آی پی سرور شما نیز دچار مشکل مذکور شده و به صورت ناخواسته آی پی شما بلاک شده و ارسال های شما نیز دچار مشکل خواهد شد. در چنین مواردی با حذف آی پی از لیست سیاه می توانید با ایمیل کردن سرور خود، استفاده از firewall ها و نرم افزارهای امنیتی، تنظیمrDNS ، رکوردهای SPF، DKIM و غیره مانع از تکرار این مشکل شوید.

 

استفاده نا صحیح سایر کاربران سرور

به عنوان مثال هنگامی که شما از خدمات هاست اشتراکی بهره می برید، آی پی حساب کاربری شما با بسیاری ازکاربران دیگر که بر روی همان سرور میزبانی شده اند، مشترک می باشد. بنابراین اگر تنظیمات محدود کننده و ایمنی ارسال ایمیل توسط میزبان از استفاده ناصحیح کاربران جلوگیری نکند در این صورت کافیست که یکی از کاربران از حساب کاربری خود برای ارسال ایمیل انبوه استفاده کند.

 همین موضوع باعث می شود که آی پی سرور شما به راحتی بلاک شده و کاربران دیگر نیز دچار مشکل خواهند شد. در این مورد لازم است با شرکت میزبان خدمات هاست خود تماس گرفته و موضوع را با متخصصین در میان بگذاریدتا بهترین و سریعترین راهکار ممکن پیاده شود.

 

جلوگیری از ارسال ایمیل به اسپم با SPF

معرفی SPF

از زمان پیدایش پروتکل SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) که در سال 1982 میلادی جهت ارسال نامه های الکترونیکی ( استاندارد RFC821) تعریف شد تا کنون، همواره قابلیت ارسال هرزنامه ها، ایمیل های تبلیغاتی بدون درخواست کاربر، برنامه های مخرب و ... به سودجویان امکان سوء استفاده را داده است. به همین دلیل نیاز به روشه هایی برای شناسایی ایمیل های حقیقی از ایمیل های ناخواسته وجود دارد. با وجود سیستم های کنترل کننده جهت تفکیک ایمیلها، به دلیل استفاده سود جویان از آدرس های جعلی و روش های پیچیده تر، نیاز به راهنمایی از طرف ارسال کننده ایمیل و اطمینان سنجی دوطرفه احساس شد. بر همین اساس پروژه ای تحت عنوان SPF (Sender Policy Framework) جهت تدوین استانداردی مشخص در زمینه تفکیک ایمیله ا آغاز گردید که اصل آن بر عدم اطمینان بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در نتیجه ایمیل های مشکوک روانه فولدر اسپم و ایمیل های خیلی مشکوک بلاک شده و به ارسال کننده ارجاع داده می شوند.

SPF چیست و چگونه کار میکند؟

مکانیزم SPF (Sender Policy Framework) یکی از موثرترین روش ها جهت رهایی از مشکل ارسال ایمیل به فولدر اسپم ها می باشد. یک روش استاندارد یا پروتکل جهت شناسایی ایمیل های جعلی از واقعی است که کارکرد اصلی آن ارائه راهکار مناسب به صاحبان وب سایت است تا بتوانند ایمیل های متعلق به دامنه خود را از ایمیل های جعلی که از نام دامنه آنها سوء استفاده کرده است را تشخیص دهند.  این کار با افزودن اطلاعاتی به DNS دامنه انجام میشود که در اصطلاح فنی به آنهاReverse MX  یا MX معکوس گفته میشود. در حالت عادیMX  اطلاعاتی است که سرور دریافت کننده ایمیل را مشخص میکند اما در حالت عکس آن، مشخص کننده سروری است که ایمیل را ارسال کرده است. بدین ترتیب سایت دریافت کننده ایمیل می تواند آدرس ارسال کننده ایمیل را با موارد معتبر در اطلاعات DNS دامنه اصلی تطبیق داده و از متعتبر بودن حساب ارسال کننده ایمیل اطمینان حاصل کند.

 

نمونه اطلاعاتی که به اضافه می شوند

نمونه اطلاعاتی که به واسطه استاندارد به دامنه اضافه میشود در زیر آمده است. به طور مثال با کمک دستور زیر کلیه ایمیل هایی که خارج از دو تعریف شده باشند، از نظر دامنه اصلی نامعتبر خواهند بود.

v=spf1 +a +mx +ip4:*.*.*.* +ip4:*.*.*.* ~all

 

نکته1: SPF تنها یه روش تقریبا موثر در رابطه با جلوگیری از ارسال ایمیل به فولدر اسپم یا بلاک شدن آن می باشد. با توجه به روش های مختلفی که سرورهای دریافت کننده ایمیل در برابر هرزنامه ها یا اسپم استفاده می کنند ممکن است دلایلی دیگر مانند بلاک شدن یا در لیست سیاه قرار گرفتن آی پی سرور ارسال کننده ایمیل در ارسال آن به فولدر اسپم نیز موثر باشد که به نوبه خود نیاز به بررسی موردی دارد.

نکته 2: سرویس های عمومی وب نظیر گوگل و یاهو از استاندارد SPF پیروی می کنند و استفاده نکردن از این مکانیزم احتمال بلاک شدن ایمیل ارسالی را مخصوصا برای وب سایت های میزبانی شده در سرورهای اشتراکی به شدت بالا می برد.

 

فعال سازی SPF

جهت فعال سازی SPF نیازی به ویرایش دستی اطلاعاتDNS  نمی باشد و توصیه نمی شود. این امکان بصورت پیش فرض در بیشتر برنامه های مدیریت هاست مانند cPanel فراهم شده است. در قسمت Authentication Mail  در سربرگ مربوط به SPF گزینه Enable را فعال کنید.

چنانچه این امکان در دسترس نبود با بخش پشتیبانی شرکتی که هاست را به شما ارائه داده تماس بگیرید.

 

سایت رسمی پروتکل SPF

جهت کسب اطلاعات بیشتردر رابطه با این پروتکل سودمند می توانید به سایت اصلی آن مراجعه کنید.

http://www.openspf.org